کد خبر 209356
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
آغاز به کار کشتی کانتینربر یخچال دار برای اولین بار در دریای خزر

مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با بیان این که در سال های گذشته محصولات تولیدی مازندران با طی کردن چند هفته ای مسافت به مقصد می‌رسید، اما اکنون کیوی و مرکبات استان در کمتر از ۶۵ ساعت به روسیه صادر می شود، گفت برای اولین بار کشتی کانتینربر یخچال دار در دریای خزر کار خود را آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران؛ کامبیز جهان‌بانی روز چهارشنبه در آیین افتتاح شرکت کشتیرانی خزر در مازندران و به آب اندازی کشتی بزرگ کانتینربر در شرق مازندران، اظهار کرد: ظرفیت دریایی سهم ۸۰ درصدی در تبادلات بین المللی دارد و استفاده از ظرفیت دریایی مهم است و ایران در شمال و جنوب با سواحل سه هزار و ۵۰۰ کیلومتری ظرفیت ممتاز ماست و کشور ما همواره سعی کرد در راهبردهای خود از ظرفیت دریایی استفاده کند.

وی افزود: سیاست کلی در حوزه سیاست دریامحور توسط رهبری معظم انقلاب ابلاغ شد و نقطه عطف و چرخش در استفاده از ظرفیت دریایی برای اقتصاد کشور و اقتدار دریایی در منطقه که اجرای آن کارگشاست.

جهانبانی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دریایی در مازندران برای رشد صادرات و توسعه استان مهم بود، خاطرنشان کرد: با قوت در این بخش وارد و اولین کانتینر صادرات مرکبات و کیوی به روسیه و داغستان با ۶۵ ساعت صادر شد و موجب پویایی شد.

استاندار، گفت: این‌ مژده برای صادرات است و مسیر دریایی مدت زمان مناسبی است که می تواند منجر به گشایش خوب برای اقتصاد استان و تولیدکنندگان و باغداران باشد.

وی افزود: در صورت نیاز مشتریان و بزرگ شدن بازار کشتی های بیشتری برای حمل و صادرات مرکبات و گلخانه ای به هر کشوری که بازارهایی باشد خط ویژه و منظم می گذاریم که در این پیوند چهار فروند کشتی اختصاص یافت.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر، یادآور شد: مازندران سه بندر فعال نوشهر و فریدونکنار و امیرآباد دارد و ۷۵ درصد بنادر در مازندران و امیرآباد است و ۶ میلیون تن در سال در بنادر ایرانی کالا صادر می شود که ۸۰ درصد اختیار مازندران است.

جهان بانی گفت: ۲۰ میلیون تن ظرفیت بالفعل بنادر است و باید صادرات در حوزه دریایی ورود کنند و تجار و صادرکنندگان از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت کشتی رانی دریای خزر افزود: در کشتی سازی ظرفیت بالایی در مازندران داریم و تاکنون کشتی در شمال ایران که فعالیت تجاری کند و مجوز بین المللی بگیرد نداشتیم و اکنون چهار فروند کشتی با سه هزار و ۵۰۰ تن حمل کالای عمومی و ۲ فروند کشتی رورو و کانتینربر در حال ساخت با طراحی مهندسی و فنی داخلی و مازندرانی است.

وی افزود: کشتی کانتینربر یخچالی برای اولین بار است که در دریای خزر ساخته و امروز به آب انداخته می شود و بی نظیر است و نداشتیم و با طراحی فنی و مهندسی داخلی با چند ۱۰ میلیارد هزینه مرکبات محصولات را به کشورهای CIS صادر کنیم.

جهان بانی گفت: حاضریم تا ۳۰ سال آینده خط تولید کشتی سازی صدرا را پیش خرید کنیم که ۵۰۰ نفر از جوانان برای کشتی سازی مشغول شده و اشتغال ایجاد شد و از نیروی انسانی بومی و ایرانی در ناوگان هستند.

جهان بانی بیان کرد: ۲ دانشگاه بزرگ امام خمینی نوشهر و دانشگاه محمودآباد قوی هستند که دریانورد تحویل جامعه می دهند و ظرفیت بالایی در مازندران است و امیدواریم با تیم اقتصادی استانداری مازندران موفق بشویم.

مدیر عامل شرکت کشتی رانی دریای خزر خاطرنشان کرد: کریدور شمال جنوب ظرفیتی مهم و بی نظیر است و در ایران در جایی قرار گرفته که بی نظیر است و کشورهای آفریقایی و آسیایی را به کشورهای CIS متصل کند و می توانیم محموله ها را تحویل و از طریق این کریدور به بازارهای فراخزری وصل کنیم و متصل شویم تا تحولات بالایی ایجاد شود و با توجه به اتصال راه آهن به بندر امیرآباد ظرفیت خوبی است که می تواند منجر به توسعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha